Friday, March 30, 2007

Majas første rejsebrev til seminariet!

1. Rejsebrev
Så blev det endelig tid til mit første rejsebrev fra Hanoi/Vietnam og I skal høre om, hvordan det går hernede. Det har været en spændende og udfordrende oplevelse at komme herned, og jeg oplever stadig masser af nye indtryk dagligt.
Jeg er i praktik i Hoa Thuy Tien børnehave, som ligger cirka syv km fra, hvor Mette, Kathrine og jeg bor. Min arbejdstid fra mandag til onsdag er fra kl. 7.15 – kl. 16.30 og torsdag fra kl. 7.15 – kl. 12.00. I børnehaven er der 350 børn, som er fordelt i klasser a´ cirka 35 børn i hver. Klasserne er opdelt i alderstrin 3-4 år (c), 4-5 år (b) og 5-6 år (a), og der er to lærer i hver klasse. Jeg er i klassen B3, det vil sige hos børnene i alderen 4-5 år.Udover at være i børnehaven, er jeg en eftermiddag om ugen i et center for børn med specielle vanskeligheder, som ligger ved siden af børnehaven.
Jeg vil nu kort prøve at skitsere, hvordan min dagligdag ser ud i børnehaven.

Kl. 7.15 – kl. 8.00: Jeg møder ind og er med til at ordne forskellige praktiske ting. Børnene bliver afleveret af deres forældre, og leger oftes med dublo legoklodser i dette tidsrum.
Kl. 8.00 – kl. 8.15: Her mødes alle klasser på legepladsen, hvor der så er fælles morgengymnastik.
Kl. 8.15 – kl. 8.30: Alle er tilbage i deres klasser og børnene drikker hver en kop mælk.
Kl. 8.30 – kl.9.30: Børnene bliver opdelt i to grupper. Den ene gruppe bliver i klassen, hvor de f.eks. lærer om ugens emne, tegner/maler, har matematik eller laver fysisk aktivitet. Den anden gruppe går enten i computerrummet, på legepladsen eller i gymnastiksalen. Her er der også planlagt en bestemt aktivitet. Efter en 25 minutters tid bytter grupperne.
Kl. 9.30 – kl. 10.15: Fælles undervisning i klassen, hvor børnene lærer om uges emne. Emnet kan f.eks. være vand, larm, blomster, frugt osv.
Kl. 10.15 – kl. 11.00: Spisning i klassen, hvor alle børn helst skal spise to portioner hver. Forkosten består ofte af en portion med ris og kød, og en portion med ris og suppe.
Kl. 11.00 – kl. 14.00: Alle børn sover til middag i klassen, hvor der bliver lagt madrasser udover hele gulvet. Lærer og studerende spiser frokost og sover også til middag.
Kl. 14.00 – kl. 14.30: Børnene bliver vækket, og madrasserne bliver fjernet. Dette hjælper børn og voksne hinanden med.
Kl. 14.30 – kl.15.00: Børnene får eftermiddagsmad, som skifter mellem forskellige retter (kage, nudlesupper, risvælling osv.)
Kl.15.00 – kl. 16.30. Forskellige aktiviteter i klassen eller på legepladsen. Det er også i dette tidsrum børnene to gange om ugen bliver undervist i engelsk(det hjælper jeg med). Der er også nogle af børnene som går til klaverundervisning, kung fu (drengene) og dans (pigerne). Børnene begynder at blive hentet omkring kl. 16.00.

Som det fremgår af beskrivelsen af en dagligdag er alt ting meget struktureret og planlagt hernede, og der er ikke meget plads til impulsive indslag. Jeg har de første par måneder prøvet at finde min rolle i klassen, og har brugt meget tid på at undre mig og spørge ind til, hvorfor de gør tingene, som de gør. Min vejleder har været rigtig god til at svare på min spørgsmål, selvom det nogen gange tager rigtig lang tid at få forklaret det, jeg gerne vil vide. Hun er meget åben for, at vi snakker om tingene og er også god til at oversætte det hun siger til børnene. Hendes engelsk havde jeg i starten meget svært ved at forstå, men efterhånden som vi har lært hinanden at kende, går det lidt nemmere. Den nonverbale kommunikation kommer virkelig til sin ret hernede og man finder hurtig andre måde at kommunikere på.
Hvis i har spørgsmål eller ting i gerne vil vide mere om, så bare skrive det til mig, da det kan være svært at huske det hele.
Med venlig hilsen
Maja Damborg, 04g

No comments: