Wednesday, May 2, 2007

Saa er vi her igen... blog 25.04.07-02.05.07

Den 25.04 var det Kathrines fodselsdag. Hun blev fejret med maner. I bornehaven fik hun 25 rode roser af laerne og bornene dansede og sang fodselsdagssang. Om morgenen blev hun vaekket med sang og gaver i sengen samt et stort morgenbord. Til aften var vi 9 mennesker samlet paa en af Hanois fineste resturanter. Her fik vi rigtig dejlig mad og mange sjove oplevelser. I lobet af aftenen kom tjeneren flere gange hen til Kathrine og sagde hun var meget smuk, hvilket de andre havde betalt hende for. Hen af eftenen sang de fleste af resturantens tjenere fodselsdagssang og Kathrine fik en frugt tallerken, hvor hendes navn var skrevet med chokolade. Den bedste fodselsdag hun laenge har haft.

Den 26.04 skulle vi afsted syd paa. Vi blev hentet af en taxi kl 07.00 og kort til lufthaven. Kl 11.00 landede vi i Ho Chi Minh lufthavn, hvor der var MEGET varmt. Vi havde 4 timer i Ho Chi Minh, inden turen gik videre i bus, til en by ved navn Dalat. Vores oplevelse af Saigon var, at den var meget mere moderne, og vi var alle enige om, at vi er meget glade for at bo i Hanoi.
Vi ankom til Dalat efter 7 timers korsel. Vi blev sat af ved vores hotel og fik en god nats sovn inden vi skulle paa tur og opleve Dalat dagen efter. Vi havde paa forhaand bokket en guide hjemmefra, saa han stod, med chaffor, kl 08.30 ved vores hotel og ventede. Turen startede med en meget flot ”skiliftstur” ind over det frodige Dalat. Man kunne se de mange gronsager de dyrker i Dalat, som ikke dyrkes andre steder i Vietnam. Efterfolgende saa vi endnu en pagode, som vi snart har set saa mange af, at det ikke har den store interesse laengere. Vi korte derefter ned til en baad, som skulle sejle os hen til den laenge ventede elefanttur. ( Mette havde glaedet sig meget til denne tur) Vi red rundt i junglen i en time, og nyd den afslappende gyngende bevaegelse en elefant nu harJ. Efter frokost hos en privat familie, korte vi videre til en frabrik hvor de omdannede summerfuglepuppe til silke. Vi blev grebet af stemningen, saa Mette og Kathrine kobte torklaeder. Efterfolgende korte vi til et vandfald ved navn elefantvandfaldet. Det var ikke saa nemt at komme ned til vandfaldet, men al den klatring var besvaeret vaerd. Det sidste stop paa turen, var ved en kaempe figur, happy buddha, som var noget af det grimmeste vi laenge har set. Den lignede en bon bon figur, i lyseblaat plastik. Vi blev sat af paa byens marked, hvor der var massere af sko, tingel tangel og andet ragelse.

Dagen efter blev vi afhentet af en minibus som skulle aflevere os ved bussen som korte til Nha Trang. Vi fandt hurtigt ud af, at det ikke var den rigtige minibus vi var kommet med. Det tog noget tid at faa trasporteret os til den rigtige bus, saa vi forsinkede vores rigtige bus til Nha Trang en time.Vi ved nu, at vi ikke skal bede de ansatte fra hotellerne om, at booke billetter til bussen, da de ikke rigtig ved, hvad de har med at gore. Vi havde kun halvanden dag i Nha Trang og besluttede derfor, at booke en baadtur for at besoge nogle oer og snorkle. Det forste stop skulle vi snorkle. Mette havde igen glaedet sig meget til dette, men turen blev meget kort, da Maja og Kathrine var nogle tosetoser som ikke turde at ligge i vandet, omringet af kaempe baade og muligvis farlige hajer. Anden stop var spisning og ”happy hour”. Beskrivelsen af turen var b.la. nydelse af vin, men vietnameserne har aabenbart et andet syn, paa det at nyde alkoholiske drikke. Vi var naesten de eneste udlaendige, og den vietnamesiske familie frokosten udviklede sig snart til en rigtig abefest. Der var liveband bestaaende af plastik trommesaet og en halvskor mand, med drommen om stadigvaek at blive rockstar. De ellers saa nydelige vietnamesiske mennesker, med born og aeldre damer, sov ved trejde stop. (en vietnamesisk herre stod af baaden, helt hvid i hoved, med en bule i panden og flaekket laebe, magen til galskab skal man lede laenge efter).
Efter en oprigelsesrig baadtur, steg vi paa bussen mod Quy nhon. Eftert en lang koretur ankom vi midt om natten til Quy nhon. Vi blev sat af paa en ode plads, med al vores baggage og meget traette. Efter lang tids forklaring til baade de lokale og reseptionisten i telefonroret med Maja, blev vi hentet af en taxi, som paent korte os til Hotellet. Vi fik os en god nats sovn, og vaagende op til en forventning om en rigtig god morgenmadsbuffet paa 5 stjernet hotel. Vi har her i Vietnam raad til at bo paa de dyre hoteller, og havde glaedet os til at opleve hvordan de rige og beromte lever, men det er som om vietnameserne ikke helt, i Quy nhon, kan leve op til vores forventninger. Morgenmadsbuffetet har vi faaet meget bedre selv paa et 3 stjernet hotel. Tennisbanen og fitness centret er under ”renovation” og det er ikke muligt at kobe en is eller lidt chokolade. Saa kunne man, under normale omstaendigheder, gaar en lille tur i byen, og kobe de smaating, men Quy nhon bestaar ikke af meget andet, end... ingenting. Det skal dertil siges, at grunden til vi valgte at rejse hertil, var for at slappe af, og det faar vi gjort i hoj grad ved poolen...( naar det er godt vejr, anden dagen regnede det uafbrudt hele dagen). Vi synes det hele er en smule komisk, men vi hygger os med det, og laver sjov ud af de mindre positive ting.
Indtil videre har vi haft en dejlig ferie, med mange gode og sjove oplevleser og den 05.05 gaar turen tilbage til Hanoi, med fly. Vi glaeder os til at starte paa arbejde, for saa igen at faa ferie halvanden uge efter, da baade Mette og Maja faar besog fra Danmark.